Lelaki Diharamkan Memakai Emas


Gambar Hiasan
Hadith:

Daripada Abu ‘Umarah al-Bara’ bin ‘Azib R.huma katanya, "Rasulullah SAW menyuruh kami menziarahi orang sakit, mengiringi jenazah, mendoakan orang bersin, melepaskan sumpah orang yang bersumpah, menolong orang yang dizalimi, memenuhi undangan dan memberi salam apabila bertemu. Baginda menegah kami daripada memakai cincin emas, minum dengan bekas yang dibuat daripada perak, menggunakan lapik duduk sutera dan memakai pakaian yang dibuat daripada sutera, sutera tebal dan sutera Dibaj(dari Yaman)".
Dalam riwayat lain, ditambah perkara yang disuruh mengerjakannya iaitu: menanyakan barang yang hilang dan belum dijumpai.

Huraian Hadith:
1. Melepaskan sumpah orang yang bersumpah bermaksud, melaksanakan apa yang diminta secara bersunggguh-sungguh engkau melakukannya sehingga menyebabkan dia bersumpah, seperti katanya: “Demi Allah, engkau mesti melakukan sekian dan sekian.
2. Lapan perkara yang disuruh oleh nabi SAW iaitu:
Memberi salam apabila bertemu.
Memenuhi undangan.
Memberi nasihat jika diminta.
Mendoakan dengan ucapan “يرحمك الله” setelah orang bersin menyebut “الحمد لله”.
Menziarahi orang yang sakit.
Mengiringi jenazah ke tanah perkuburan.
Menoling orang yang dizalimi.
Menanyakan barang yang hilang (menghebahkan)
3. Perkara-perkara yang dilarang oleh nabi melakukannya:
Memakai cincin emas bagi lelaki dan bukan bagi perempuan.
Minum dengan menggunakan bekas emas dan perak bagi lelaki maupun perempuan.
Menggunakan lapik duduk yang diperbuat daripada sutera yang diisi degan kapas atau sebagainya bagi lelaki.
Memakai pakaian yang diperbuat daripada sutera dan campuran dengan yang lain, sutera yang dipanggil ‘Istibrak’ dan sutera tebal yang dipanggil ‘Dibaj’ (semuanya bagi lelaki).

Sumber
Read more ...

Kronologi Kemerdekaan Malaysia

merdeka

Malaya pernah dijajah oleh penjajah barat selama 346 tahun. Sepanjang masa tersebut rakyat negeri kita telah melancarkan berbagai bentuk perjuangan terutamanya melancarkan perang ke atas kekuasaan penjajah barat. Kenyataan menunjukkan bahawa perjuangan-perjuangan ini disirami dengan darah dan jiwa raga pejuang-pejuang mengikut zaman masing-masing.

1511 – 1641 Perang menentang Portugis

1782 - 1784 Perang menentang Belanda

1786 – 1928 Perang kaum tani menentang British

1941 - 1945 Perjuangan bersenjata revolusioner menentang Jepun

1946 – 1948 Perjuangan berperlembagaan menentang British

1948 – 1957 Perjuangan bersenjata revolusioner menentang British

1951 – UMNO Menukar semboyan Hidup Melayu kepada Merdeka

1957 Penjajah British terpaksa mengiktiraf kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu

1957 - 1989 Perjuangan bersenjata revolusioner menuntut Kerajaan BN /Perikatan menamatkan perang warisan penjajah, menuntut kemerdekaan diisi dengan corak rakyat dan mempertahankan diri.

1959 – 2012 Rakyat semua kaum berbagai golongan bersama parti-parti pembangkang dan lain-lain kekuatan yang patriotic-demokratik berjuang secara berparlimen untuk menjatuhkan rejim BN/Perikatan bagi membangun kemerdekaan sejati mengikut corak rakyat.

Sumber

Read more ...

Nuzul Al-Quran: Dari Gua Hira hingga Padang Arafah

7 Ramadhan / 6 Ogos 610 M. Nabi Muhammad SAW yang sedang menyendiri dalam sebuah gua sempit di pergunungan sekitar Makkah kedatangan tetamu istimewa. Adalah Malaikat Jibril tetamu yang tiba-tiba singgah ke Gua Hira itu.

'' Bacalah!'' Ujar Jibril kepada Muhammad.

Rasulullah pun segera menjawab,'' Aku tak boleh membaca.''

Lalu Jibril memegang dan memeluk tubuh Muhammad dengan sangat kuat.

'' Aku sampai merasa sesak,'' ujar Rasulullah saw dalam sebuah hadis yang diriwayatkan Aisyah RA.

Setelah itu, Jibril melepaskan pelukannya dan kembali berkata,'' Bacalah!''

Muhammad SAW kembali menjawab,'' Aku tak boleh membaca.''

Lagi-lagi malaikat Jibril memeluk dan memegang tubuh Nabi SAW dengan sangat kuat. Rasa sesak kembali dirasakan Rasulullah.

Hingga akhirnya Jibril melepaskannya dan kemudian berkata,'' Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Rabbmulah Yang Paling Pemurah. Yang mengajarkan (manusia) dengan perantaraan kalam. Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya.''

Itulah lima ayat pertama Al-Quran, surah Al-Alaq yang diwahyukan Allah SWT melalui perantaraan Malaikat Jibril kepada Nabi Muhammad SAW.

Dengan keadaaan bergemetar Nabi Muhammad SAW bergegas pulang untuk menemui isterinya Khadijah. Sesampainya di rumah, Rasulullah berkata,'' Selimuti aku, selimuti aku!''

Khadijah pun menyelimuti suaminya yang menggigil hingga hilang rasa takutnya. '' Wahai Khadijah, apa yang terjadi padaku?'' Tanya Nabi SAW.

Dengan penuh kesabaran Khadijah menenangkan suaminya. Rasulullah SAW pun menceritakan pengalamannya selama berada di Gua Hira. '' Aku khuatir terhadap diriku sendiri,'' ujar Nabi Muhammad.

'' Tidak, bergembiralah! Demi Allah, selamanya Allah tidak akan menutup, kerana engkau suka menyambung tali silaturahim, jujur ​​dalam berkata, ikut meringankan
beban orang lain, suka menjamu tetamu, dan suka menolong orang yang menegakkan kebenaran,'' ujar Khadijah.

                                                                       ***

Khadijah kemudian membawa suaminya menemui anak saudaranya bernama Waraqah bin Naufal bin Asad bin Abdul Uzza bin Qushai. Waraqah adalah pemeluk Nasrani di zaman
Jahiliyah. '' Wahai anak pamanku. Dengarkanlah kisah anak sauadaramu (Rasulullah SAW),'' kata Khadijah.

'' Apa yang engkau lihat anak saudaraku?

Rasulullah SAW kemudian bercerita tentang pengalamannya di Gua Hira. Setelah mendengar kisah itu, Waraqah berkata,'' Itu adalah undang-yang diturunkan oleh Allah SWT kepada Nabi Musa AS, andai aku masih hidup tatkala kaummu mengusirmu.''

'' Benarkah mereka akan mengusirku?'' Tanya Rasulullah.

'' Benar! Tak seorang pun yang membawa risalah seperti engkau bawa melainkan akan dimusuhi. Andaikan aku masih hidup pada masamu nanti tentu aku akan membantumu dengan sepenuh hati.''

Tak lama selepas itu, Waraqah tutup usia. Wahyu yang turun pun terputus.

'' Nabi Muhammad SAW sampai bersedih,'' ungkap Dr Akram Dhiya Al-Umuri dalam Shahih Sirah Nabawiyah. Saat wahyu tak kunjung tiba, Rasulullah SAW naik ke puncak gunung.
Dalam ketidakpastian itu, secara tiba-tiba Jibril muncul.

'' Wahai Muhammad, engkau adalah benar-benar Rasul Allah,'' ujar Jibril.

Ucapan Jibril itu membuat hati Nabi Muhammad tenteram dan baginda pulang ke rumahnya. Menurut Dr Akram, tak diketahui secara pasti berapa lama wahyu itu tidak turun. Namun, menurut As-Suhaili dalam Ar-Raudhul Unuf, hal itu tak berlangsung lama. Hingga akhirnya wahyu kembali turun secara beransur-ansur.

Wahyu kedua yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW adalah ayat pertama surah Al-Mudatstsir:'' Hai orang yang berselimut, bangunlah lalu beri amaran, dan Tuhamu maka agungkanlah, dan pakaianmu maka bersihkanlah, dan perbuatan dosa (menyembah berhala) maka tinggalkanlah.''

Sumber

Read more ...

Dr. Asri: Persoalan Puasa

Ada beberapa anggapan, pegangan dan salah sangka tentang puasa dalam kalangan masyarakat. Mereka menganggap batal ataupun kurang pahala beberapa perbuatan tertentu, padahal tiada dalil yang menyokong pendapat mereka. Sebahagian pendapat itu khilaf dan telah disebut oleh beberapa ahli fekah dahulu, tetapi dilihat tidak kukuh untuk dipegang ataupun ada ruang untuk disemak semula.

1) Mandi Masa Puasa

Antaranya, anggapan bahawa mandi ataupun basuh kepala apabila terlalu keletihan mengurangkan pahala puasa. Ada pula yang bertegas semasa puasa mandi selepas asar makruh. Ini tidak disokong oleh riwayat yang menunjukkan Nabi s.a.w mencurahkan air ke atas kepala baginda ketika berpuasa kerana terlalu panas ataupun dahaga. Dalam hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Malik di dalam al-Mawata’, Ahmad dan Abu Daud di dalam sunannya, Abu Bakar bin Abd al-Rahman meriwayatkan: “Telah berkata sahabat yang menceritakan kepadaku: “Aku melihat Rasulullah s.a.w. di al-`Arj (nama tempat) mencurahkan air ke atas kepala baginda ketika baginda berpuasa disebabkan dahaga atau panas.”

2) Memasukkan Ke Rongga

Antara anggapan lain ialah menyatakan semasa puasa tidak boleh memasukkan apa-apa benda ke dalam mata, telinga dan mulut, sekalipun bukan makanan dan minuman. Ini menyebabkan mereka yang gatal telinga ataupun hidung menderita sepanjang hari berpuasa. Ia berlawanan dengan sifat Islam yang mudah. Ada yang melarang bercelak kerana bimbang masuk ke dalam rongga. Pegangan ini asalkan berasas riwayat kenyataan Ibn ‘Abbas: “Membatalkan puasa itu apa yang masuk, bukan apa yang keluar” (riwayat Ibn Abi Syaibah, sahih). Namun, itu merupakan ulasan Ibnu ‘Abbas kepada mereka yang berbekam bagi menunjukkan ia tidak membatalkan puasa. ‘Apa yang masuk’ bermaksud makanan ataupun minuman ataupun yang mempunyai fungsi yang sama seperti makanan dan minuman yang masuk ke dalam jasad. Jika sekadar alatan tentu maka ia tidak termasuk dalam maksud ini. Jika tidak mereka yang memasukkan berus gigi ataupun kayu sugi ke dalam mulut, ataupun berkumur semasa puasa tentu dianggap batal.

Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah (meninggal 728H) dalam Majmu al-Fatwa, setelah menyebut tentang khilaf ulama, beliau menjelaskan puasa merupakan amalan setiap muslim. Jika perbuatan seperti bercelak yang memang diamalkan secara meluas semasa zaman Nabi itu membatalkan puasa, tentu baginda s.a.w akan menerangkannya. Juga tentu para sahabah akan bertanya mengenainya. Namun, apabila tiada hadis sahih tentang hal itu, maka menunjukkan memakai celak tidak membatalkan puasa. Demikian juga tentang mencium wangian, menyapu minyak di badan dan seumpamanya.

Maka menggunakan eye drops yang sedikit dan tidak menyebabkan ia mengalir ke kerongkong dan seterusnya adalah dibolehkan. Demikian juga memakai minyak rambut dan minyak urut sekalipun sifat minyak itu mudah meresap ke dalam kulit.

3) Tidak Mandi Junub

Antara lain ialah menganggap tidak sah puasa mereka yang belum mandi junub sedangkan waktu subuh sudah masuk. Ini berkaitan seseorang yang bersetubuh dengan isterinya, ataupun keluar air mani tetapi belum mandi junub sehingga masuk waktu subuh iaitu waktu berpuasa. Ertinya ketika dia mandi wajib, waktu subuh telah masuk. Ada yang menganggap puasa itu tidak sah. Padahal dalam hadis yang diriwayatkan oleh ‘Aishah dan Ummu Salamah bahawa Nabi s.a.w pada waktu pagi (subuh) dalam keadaan berjunub sedangkan baginda berpuasa. Baginda berpuasa dan tidak berbuka (disebabkan hal itu)” (Riwayat al-Bukhari).

4) Muntah

Antara lain ada yang menganggap sesiapa yang termuntah maka batal puasa. Sebenarnya, di sana ada perbezaan antara termuntah dan sengaja muntah. Dalam hadis, Nabi s.a.w bersabda: “Sesiapa yang termuntah tidak wajib qada (ganti puasa). Sesiapa yang sengaja muntah, hendaklah dia qada”. (Riwayat al-Tirmizi, Abu Daud, Ibn Jarud dan Ibn Hibban). Maka sesiapa yang termuntah kerana tidak tahan dengan sesuatu bau ataupun mabuk perjalanan tidak wajib qada kerana puasanya sah. Sesiapa yang memaksa diri untuk muntah maka dia wajib menggantikan puasanya.

5) Imsak

Antara lain menganggap sesiapa yang makan ketika hampir subuh iaitu bukan pada waktu imsak yang difahami oleh sesetengah pihak, maka puasanya tidak sah. Ini kerana mereka menganggap puasa bermula beberapa puluh ataupun belasan minit sebelum subuh. Padahal waktu puasa bermula apabila masuknya waktu subuh. Firman Allah: (maksudnya) “Makan dan minumlah kamu sehingga ternyata benang putih dari benang hitam dari waktu fajar, kemudian sempurnakanlah puasa sehingga waktu malam” (Surah al-Baqarah: 187). Sabda Nabi s.a.w pula: “Makan dan minumlah sehingga Ibn Ummi Maktum azan, kerana beliau tidak akan azan melainkan setelah masuk waktu fajar (subuh)” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

6) Musafir

Antara anggapan lain bahawa seseorang yang bermusafir jika berkemampuan wajib berpuasa, jika tidak dia berdosa. Ini berlainan dengan ayat Allah dalam al-Quran: (maksudnya) “..dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah dia berbuka dan ganti) pada hari-hari yang lain. Allah mahu kamu beroleh kemudahan, dan Dia tidak mahu kamu menanggung kesukaran” (Surah al-Baqarah: 185).

Hamzah bin ‘Amr al-Aslami bertanya Rasulullah s.a.w: “Wahai Rasulullah! Aku dapati aku mempunyai kemampuan untuk berpuasa ketika musafir, adakah itu satu kesalahan ke atasku? Jawab Nabi s.a.w: “Ia adalah rukhsah (kelonggaran) daripada Allah, sesiapa yang mengambilnya (tidak berpuasa ketia musafir) maka sesuatu yang baik, sesiapa yang suka untuk berpuasa maka tiada salah baginya”. (Riwayat Muslim).

7) Tidak Sengaja

Perbuatan yang tidak sengaja, dipaksa ataupun terlupa seperti makan dan minum tidak membatalkan puasa. Sekalipun seseorang itu telah makan dan minum dengan banyak sekali. Sabda Nabi s.a.w: “Sesiapa yang lupa sedangkan dia berpuasa, lalu dia makan atau minum, maka sempurnakanlah puasanya. Sesungguhnya Allah yang memberikan dia makan dan minum” (Riwayat al-Bukhari).

Demikianlah semua perbuatan yang tidak sengaja ataupun terlupa. Termasuk terkeluar air mani disebabkan mimpi atau terfikir secara yang tidak diusahakan. Jumhur ulama menyatakan tidak batal puasa. Di samping di sana wujudnya pendapat minority ulama Ibn Hazm, al-San’ani, as-Syaukani dll yang berpendapat keluar mani walaupun dengan sengaja ia tidak membatalkan puasa sebab tiada dalil mengenai hal itu. Adapun majoriti ulama berpendapat batal.

Apapun, sesuatu perbuatan yang tidak disengajakan tidak membatalkan puasa. Termasuklah tertelan air semasa mandi ataupun hujan ataupun suri rumah yang terbiasa merasa makanan ketika masak lalu memakannya kerana lupa, kesemua itu tidak membatalkan puasa.

Di sana ada lagi beberapa anggapan yang perlukan penelitian sebelum diterima sebagai suatu keputusan agama.

Sumber

Read more ...

Mimpi Membuatkan Wanita Ini Memeluk ISlam

Tidak semua orang menerima hidayah daripada Allah SWT. Tetapi amat beruntung jika mereka menerima hidayah daripada Allah. Hidayah boleh datang dengan pelbagai bentuk. Sama ada ia datang melalui situasi, mimpi dan sebagainya. Di bawah ini terdapat sebuah kisah mengenai seorang wanita yang dikenali sebagai Kalsom Chin yang menerima hidayah Allah untuk memeluk Islam. Ikuti kisah beliau di bawa ini.

“Seorang lelaki berjanggut putih dengan berpakaian jubah putih datang kepada saya dengan menghulurkan kain putih,” itu mimpi yang pernah dilalui seorang saudara baru, Kalsom Chin Abdullah kira-kira 30 tahun lalu sebelum dia nekad memeluk Islam.

Kalsom Chin yang berasal dari Sungai Tiang, Pendang dan berketurunan Siam memeluk Islam seorang diri ketika dia masih berusia 16 tahun.

Biarpun usianya pada ketika itu masih remaja namun keinginan untuk memeluk Islam hadir sejak kecil apabila melihat keindahan yang ada pada agama Islam.

Menurutnya, salah satu yang menarik perhatian Kalsom Chin terhadap Islam termasuklah ketika mendengar alunan azan yang membuatkan dia berasa tenang.

“Banyak perkara mengenai Islam yang membuatkan jiwa ini tenang namun, saya menganggap apa yang berlaku adalah hidayah yang diberikan oleh ALLAH SWT.

“Setelah mendapat petunjuk termasuklah mimpi itu, saya mengambil keputusan untuk memeluk Islam pada 3 Februari 1981,” katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di rumahnya di Kampung Seberang Nyonya.

Selepas memeluk Islam Kalsom Chin tinggal di rumah saudara baru di Sungai Petani selama enam bulan sebelum mempelajari ilmu mengenai Islam dengan lebih mendalam di Pondok Jeneri, Sik.

Kalsom Chin berkata, sepanjang berada di rumah baru dia dapat berkongsi pengalaman bersama rakan saudara baru lain yang berasal daripada pelbagai agama sebelum memeluk Islam.

Menurutnya, ketika mengikuti pengajian di pondok pula dia belajar membaca al-Quran, hukum tajwid dan Sifat 20.

Enam tahun rahsia peluk Islam

IBU kepada Mohamad Shawal Ahmad, 12 dan Nur Sakinah, 8, merahsiakan keputusan memeluk Islam daripada pengetahuan ibu bapanya selama enam tahun kerana bimbang dimarahi.

Biarpun merahsiakan status agamanya sekian lama, Kalsom Chin bersyukur apabila ibu bapanya menerima keputusan yang dibuat dengan hati terbuka.

Menurutnya, walaupun ibu bapanya boleh menerima keputusan itu namun anak sulung daripada enam beradik itu masih mendapat tentangan daripada lima adiknya.

“Saya masih ingat nasihat bapa, dia kata, jika saya sudah memeluk agama Islam, saya tidak boleh lagi berpatah balik kepada agama asal. “Hubungan saya dengan ibu sehingga kini masih akrab seperti dahulu namun tidak dengan adik-adik yang masih belum dapat menerima keputusan yang saya lakukan,” katanya.

Kalsom Chin berkata, dia menganggap kehidupannya kini yang seolah-olah kais pagi makan pagi, kais petang makan petang sebagai dugaan daripada ALLAH SWT untuk menguji tahap kesabaran dan keutuhan dirinya terhadap agama Islam.

Menurutnya, dia tidak pernah terlintas di hatinya walau sedikit untuk dia kembali ke agama asal disebabkan kemiskinan hidup.

“Bagi saya biarlah saya susah di dunia ini tetapi senang di akhirat kerana sedar ini adalah salah satu ujian dari-Nya. “Saya juga tahu Islam sentiasa mengajar umatnya untuk bersabar dengan ujian yang diberikan sebab itulah saya sentiasa berfikiran positif,” katanya.

Kalsom Chin berkata, ilmu agama terutama bab solat yang merupakan tiang agama sering dititik beratkan terhadap Mohamad Shawal dan Nur Sakinah.

Dia juga bersyukur kerana suaminya, Ahmad Abd Rahim, 48, sentiasa membantu dalam mendidik ilmu agama kepada anak mereka. Kalsom Chin turut bercadang untuk menghantar Mohamad Shawal ke pengajian di pondok bagi memastikan anak sulungnya itu mendapat ilmu agama secukupnya.

Sumber

Read more ...

Penipuan Yahudi Terhadap Umat Islam



1. Bijak sungguh Yahudi memperdayakan kita umat Islam, mereka suruh kita minum susu lembu buatan mereka, tapi mereka minum susu kambing, mereka minum apa yang diminum oleh Nabi kita Muhammad SAW. Mengapa kita tidak ikut nabi kita, kita ikut orang zionis tapi ternyata mereka mengikut apa yg nabi kita makan dan minum.


2. Teruskan membongkar kebijaksanaan Zionis menipu umat Islam. Kata-katanya ini adalah bertepatan dengan hadis Rasulullah: “Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutnya dalam perkara-perkara kecil”.


3. Kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan (kajian dan terbitan para Zionis ini) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman. Nak ikut Zionis ke nak ikut nabi kita?


4. Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sebab hati merupakan organ di mana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. So, kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam, makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran Zionis ini.



5. Kita diajar dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan. Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi kita selain susu dan madu. Cuba tengok Zionis, mereka minum kopi, Starbuck. Profesor di UK mengatakan yang Zionis semua ada segelas kopi di tangan mereka. Kita diajar memakan kambing tinggi kolesterol, namun kambing juga adalah makanan Nabi kita. Seolah-olah buku sains ni nak merendahkan pemakanan Nabi kita. Sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol.


6. Para Zionis ni juga menggalakkan kita minum dan makan makanan yang langsung tak berkhasiat, contohnya Coke dan Maggi. Coke tu sangatlah beracun, pastu sangat tidak bagus untuk kesihatan (gula tinggi, berasid, pH dalam lingkungan 3.5, ada racun tersembunyi). Orang Melayu kita juga yang ketagih minum Coca-Cola dan Pepsi-Cola.


7. Kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus, namun sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG dan kolesterolnya dan paling banyak lemak tepu trans. Untuk pengetahuan, para Zionis agen Dajjal ni jugak mengwar-warkan kebaikan minum soya (sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar), namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan.



8. Selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sebab dalam soya ada hormon estrogen yang sama dengan estrogen pada wanita. Pastu soya ada phytic acid yang membuatkan penyerapan kalsium, magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas.

Sumber

Read more ...

6 Pesanan Imam Al-Ghazali Kepada Muridnya



Ketika Imam Al-Ghazali sedang menyampaikan ilmiah kepada anak-anak muridnya, beliau telah bertanyakan enam soalan kepada mereka. Apakah soalan tersebut ?

Imam Al-Ghazali terkenal sebagai ulama besar yang tekun mempelajari ilmu tasawwuf di akhir hidupnya dan karya besarnya berjudul Ihya Ulumuddin menerangkan keutamaan sifat tawaduk dalam hidup manusia. Iman Al Ghazali bertanyakan enam soalan kepada muridnya untuk mendapatkan pandangan mereka dan soalan penting itu ialah:

1 – Pertama, “Apa yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?”.

Murid-muridnya ada yang menjawab orang tua, guru, teman dan kerabatnya.

Imam Ghazali menjelaskan semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita adalah “mati”. Sebab itu sudah janji Allah SWT bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati.

“Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.” (Surah Ali Imran 185)

2 – Lalu Imam Ghazali meneruskan pertanyaan yang kedua. ” Apa yang paling jauh dari diri kita di dunia ini?”

Murid-muridnya ada yang menjawab negara China, bulan, matahari dan bintang-bintang. Lalu

Imam Ghazali menjelaskan bahawa semua jawapan yang mereka berikan adalah benar. Tapi yang paling benar adalah “masa lalu”. Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak bisa kembali ke masa lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama.

3 – Lalu Imam Ghazali meneruskan dengan pertanyaan yang ketiga. “Apa yang paling besar di dunia ini?”

Murid-muridnya ada yang menjawab gunung, bumi dan matahari. Semua jawapan itu benar kata Imam Ghazali. Tapi yang paling besar dari yang ada di dunia ini adalah “nafsu”

Justeru nafsu yang menguasai diri , menyebabkan manusia gagal menggunakan aqal , mata , telinga dan hati yang dikurniakan oleh Allah swt. untuk hidup berlandaskan kebenaran . Fenomena ini menyebabkan mereka terjerumus ke dalam Api neraka Jahanam .

“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.” (Surah Al A’araaf 179)

Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu membawa kita ke neraka .

4 – Pertanyaan keempat adalah, ” Apa yang paling berat di dunia ini?”

Ada yang menjawab baja, besi dan gajah. Semua jawapan hampir benar, kata Imam Ghazali, tapi yang paling berat adalah “memegang amanah”

“Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan.” ( Surah Al Ahzaab 72 )

Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka untuk menjadi khalifah (pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya menyanggupi permintaan Allah SWT, sehingga banyak dari manusia masuk ke neraka kerana ia tidak bisa memegang amanahnya.

5 – Pertanyaan yang kelima adalah, ” Apa yang paling ringan di dunia ini?”.

Ada yang menjawab kapas, angin, debu dan daun-daunan. Semua itu benar kata Imam Ghazali, tapi yang paling ringan di dunia ini adalah meninggalkan solat. Gara-gara pekerjaan, kita tinggalkan solat, gara-gara meeting kita tinggalkan solat.

6 – Lantas pertanyaan ke enam adalah, ” Apakah yang paling tajam di dunia ini?”.

Murid-muridnya menjawab dengan serentak, pedang… Benar kata Imam Ghozali, tapi yang paling tajam adalah “lidah manusia”. Kerana melalui lidah, manusia dengan begitu mudah menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri.

P-- Pesanan yang telah diberikan oleh Imam Al-Ghazali amat berguna sekali kepada kita semua. Semua pesanan ini ada bersangkut paut dengan kehidupan kita. Lebih-lebih lagi kita berada di umat akhir zaman yang penuh dengan cabaran. Semoga kita mampu sama-sama mengharunginya.

Sumber
Read more ...

Fungsi Tersembunyi Pada Telefon Bimbit



Tahukah anda bahawa telefon bimbit anda sedikit sebanyak boleh membantu dikala kecemasan.Banyak perkara yang boleh anda lakukan,antaranya : -


1) NOMBOR KECEMASAN

Sentiasa ingat bahawa nombor kecemasan untuk semua telefon adalah 112.Jika anda dalam kecemasan dan berada dikawasan tiada liputan untuk semua talian telefon bimbit yang anda gunakan, cuba dail nombor kecemasan 112.Ia boleh digunakan walaupun di kawasan yang tiada liputan dan lebih menarik lagi,ia boleh terus didail walaupun papan kekunci telefon bimbit anda dikunci ( Keypad lock )

2) KERETA TERKUNCI
Pernahkah anda tertinggal kunci kereta dalam kereta dan kereta anda ketika itu terkunci dari luar.Mesti anda lakukan pelbagai cara untuk mendapatkan kembali kunci bagi membuka semula kereta anda.Jangan risau,telefon bimbit boleh membantu,tapi bagi kereta yang menggunakan system penggera ( alarm ) sahaja . Caranya,cuba anda hubungi seseorang yang berada di rumah.Minta dia ambilkan kunci pendua kereta anda.Kemudian pegang telefon bimbit anda dari jarak kira-kira 30 sm ( satu kaki ) dari kereta yang terkunci itu.Minta pula keluarga atau teman di rumah menekan punat ‘ ON ‘ pada kunci pendua kereta dan pastikan dia menekan dengan mendekatkan pada telefon bimbitnya.Pasti kereta anda tidak terkunci lagi,malah ia boleh dilakukan dari jarak beratus-ratus kilometer dari tempat kereta anda berada.Kerana itu juga,penting untuk anda menyimpan kunci pendua atau meminta orang yang anda percayai untuk menyimpannya. Penting juga penggunaan telefon bimbit dalam keadaan sebegini.Kaedah ini memang berkesan kerana beberapa orang telah mencubanya.

3) KUASA BATERI TERSEMBUNYI
Mungkin ramai tidak tahu,telefon bimbit yang telah kehabisan bateri masih boleh digunakan dalam keadaan kecemasan kerana ia mempunyai fungsi untuk menyimpan bateri tambahan.Bayangkan jika bateri telefon bimbit anda sudah terlalu lemah atau mati sedangkan anda perlu melakukan panggilan penting atau berada dalam kecemasan.Telefon bimbit jenis Nokia didatangkan dengan bateri simpanan.Untuk mengatifkannya, tekan kekunci ‘ *3370# ‘ . Telefon bimbit anda akan berjaya dihidupkan semula dan skrin telefon akan memberitahu telefon tentang penambahan kuasa bateri sebanyak 50 peratus.Kuasa tambahan ini juga akan dicas semula bila anda mengecas telefon bimbit anda.

4) TELEFON KENA CURI
Bagaimana jika telefon bimbit anda dicuri.Anda boleh menjadikan ia tidak dapat diaktifkan dengan menekan nombor siri yang terdapat di telefon bimbit anda,sila dail *#06# dan 15 digit nombor siri telefon bimbit anda akan tertera di skrin.Nombor ini adalah unik untuk setiap telefon bimbit.Catatkan nombor siri ini dan simpannya di tempat Selamat.Bila telefon bimbit anda dicuri,anda boleh hubungi pusat servis telefon bimbit anda dan berikannya kod nombor siri tersebut.Mereka kemudiannya akan mengunci system dalam telefon bimbit anda dan sesiapa sahaja yang mencurinya pasti hampa kerana walaupun kad simnya telah ditukar,dia tidak akan berupaya mengaktifkan kembali telefon bimbit tersebut.Jadi, walaupun ia di curi,namun sekurang-kurangnya anda berpuas hati kerana si pencuri takkan boleh menggunakannya ataupun menjualnya.

Sumber
Read more ...

20 Kisah Rasulullah Yang Menunjukkan Tingginya Kasih Sayang Baginda

Kisah hidup Rasulullah SAW yang menunjukkan betapa tingginya sifat kasih sayang baginda.

1. Pernah seorang Arab Badwi menarik dengan begitu kasar jubah buatan Najran yang kasar kainnya, yang dipakai oleh Rasulullah SAW hingga berbekas leher baginda. Tetapi Rasulullah SAW tidak marah, malah menghadiahkan jubah itu kepada Arab Badwi tersebut.

2. Seorang wanita tua selalu menyakiti Rasulullah SAW dengan meletakkan duri, najis dan lain-lain halangan di jalan yang selalu dilalui oleh Rasulullah SAW. Namun Rasulullah SAW tidak bertindak balas. Pada satu ketika apabila wanita itu sakit, Rasulullah SAW menziarahi dan menunjukkan kasih sayang terhadapnya. Wanita tua itu terharu dengan kebaikan Rasulullah, lantas memeluk Islam di tangan baginda.

3. Rasulullah SAW pernah dilihat oleh para Sahabatnya mencium anak kecil, lantas seorang Sahabat menegurnya, “Engkau mencium anak kecil, ya Rasulullah?” Kerana pada sangkaannya Rasulullah tidak pernah mencium anak kecil. Baginda mengiyakan lantas bersabda, “Barang siapa tidak mengasihi, dia tidak akan dikasihi.”

4. Rasulullah SAW sangat mengasihi Sahabat-sahabatnya. Jika seorang Sahabat sudah dua tiga hari tidak kelihatan, baginda akan bertanya, “Ke mana perginya si polan si polan itu…”

5. Jika ada orang yang meminta tolong pada Rasulullah SAW, tidak pernah baginda tidak menunaikannya. Baginda sangat prihatin dan amat mengambil berat kesusahan orang lain. Rasulullah SAW bersabda: “Barang siapa yang menunaikan satu hajat saudaranya, akan ALLAH tunai 70 hajatnya.”

6. Pernah satu ketika seorang Arab Badwi kencing di satu sudut dalam Masjid Nabi. Ada di antara para Sahabat marah kerana sikap tidak beradab itu. Tetapi Rasulullah SAW tetap tenang dan berkata, “Biarkan dia menyelesaikan hajatnya…” Setelah lelaki tersebut selesai, Rasulullah SAW sendiri membasuh najis itu dan kemudiannya barulah memberitahu Arab Badwi tersebut adab-adab di dalam masjid.

7. Ketika Rasulullah SAW berdakwah dengan anak angkatnya Zaid bin Harisah di Thaif, baginda telah dibaling dengan batu oleh kanak-kanak dan pemuda-pemuda nakal yang disuruh berbuat begitu oleh penduduk kota tersebut. Akibatnya, lutut Rasululah SAW telah berdarah. Melihat penganiayaan itu, malaikat sangat marah sehingga menawarkan untuk menghempap penduduk Thaif dengan bukit-bukit sekitar bandar itu. Tetapi Rasulullah SAW menolaknya dan berkata, “Jangan, mereka tidak tahu saya ini rasul-Nya.” Malaikat menjawab: “Tuan benar.” Selepas itu baginda terus berdoa untuk penduduk Thaif: “Ya ALLAH berilah petunjuk bagi kaumku, mereka tidak mengetahui.”

8. Pernah seorang Sahabat duduk secara menghimpit paha atas paha dengan Rasulullah SAW. Baginda membiarkannya sahaja untuk menjaga hati Sahabat tersebut supaya tidak menganggap yang Rasulullah SAW tidak sudi duduk bersamanya.

9. Sewaktu hijrah ke Madinah, Rasulullah SAW telah dikejar dengan kuda oleh seorang bernama Suraqah yang bercita-cita merebut hadiah yang ditawarkan oleh kafir Quraisy Makkah jika berjaya membunuh Rasulullah SAW. Setiap kali kuda Suraqah mendekati Rasulullah SAW, setiap kali itulah kudanya tersungkur jatuh. Rasulullah SAW tidak bertindak apa-apa. Rasulullah memaafkannya. Akhirnya Suraqah menyerah dan berjanji tidak akan cuba membunuh Rasulullah SAW lagi.

10. Satu ketika seorang musuh bernama Da`thur mendapati Rasulullah SAW sedang berehat di satu batu. Dia terus melompat dan meletakkan pedangnya di leher Rasulullah SAW dan berkata, “Siapa yang akan menyelamatkan nyawa kamu dan tanganku?”

Rasulullah SAW spontan menjawab, “ALLAH!”

Mendengar jawapan Rasulullah itu, Da`thur menggeletar hingga pedangnya jatuh daripada tangan.

Rasulullah SAW mengambil pedang itu dan bertanya, “Kali ini siapa yang akan menyelamatkan kamu dari tanganku?”

Da`thur tergamam dan menjawab, “Tiada siapa.”

Akhirnya Rasulullah SAW memaafkan Da`thur. Melihat kasih sayang yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW itu, Da`thur pun mengucap dua kalimah syahadah (masuk Islam).

11. Rasulullah SAW sangat penyayang dengan anak-anaknya dan bertimbangrasa dengan isteri-isterinya. Pada kesilapan isteri-isterinya, baginda selalu memberi maaf. Baginda juga membantu kerja-kerja rumah dan menampung jubah dan kasutnya sendiri.

12. Rasulullah SAW selalu berjalan dengan fakir miskin dan sering menziarahi janda-janda, bertanya akan keperluan hidup mereka. Bahkan dengan orang-orang miskin dan melarat, baginda selalu duduk bersama mereka, berbual, makan minum dan bermesra dengan mereka.

13. Pernah di satu pagi Hari Raya, Rasulullah SAW bertemu seorang kanak-kanak yang menangis di tepi jalan. Baginda terharu dan bertanya, “Mengapa engkau menangis?” Kanak-kanak tersebut menjawab, “Ayah saya telah mati syahid sementara ibu saya sudah berkahwin lain. Nasib saya terbiar dan saya tidak ada baju barn dan lain-lain persediaan untuk berhari raya.” Rasulullah SAW mengalirkan air mata mengenangkan nasib kanak-kanak tersebut. Baginda berkata: “Sukakah kamu kalau aku menjadi ayahmu dan Aisyah (isteri Rasulullah) menjadi ibumu?” Sungguh tidak terkira gembiranya rasa hati kanak-kanak itu, bila mendengar Rasulullah SAW yang mulia menjadi ayahnya. Baginda pun membawa pulang kanak-kanak tersebut ke rumahnya. Kanak-kanak itu dimandikan, dipakaikan dengan baju raya dan dijamu makan. Betapa gembiranya hati kanak-kanak itu, begitulah gembiranya hati Rasulullah SAW kerana dapat menggembirakannya.

14. Pada ketika yang lain, dalam perjalanan menuju ke pasar, Rasulullah SAW melihat seorang budak (hamba sahaya) sedang menangis di tepi jalan. Bila baginda tanyakan mengapa menangis, budak itu menjawab bahawa dia menangis kerana duit yang diberi oleh tuannya telah hilang. Rasulullah SAW terus mengganti duit yang hilang itu dengan duit baginda sendiri. Tetapi apabila baginda balik dari pasar, dilihatnya budak yang sama masih menangis. “Kenapa kamu masih menangis?” tanya Rasulullah SAW. “Kali ini saya menangis kerana takut dimarahi dan dipukul oleh tuan saya kerana saya sudah terlambat pulang dan pasar,” jawab budak itu.

Untuk mengelakkan budak itu daripada dimarahi, Rasulullah SAW sendiri menemaninya pulang. Rupanya rumah itu dihuni oleh sekumpulan wanita. Rasulullah SAW terus memberi salam. Setelah tiga kali memberi salam, barulah salam Rasulullah SAW itu dijawab. Rasulullah SAW bertanya, “Apakah kamu tidak dengar salam saya sebelumnya?” Wanita-wanita itu menjawab, “Kami dengar, tetapi sengaja kami tidak jawab supaya kami mendapat doa daripada Rasulullah SAW banyak kali…”

Rasulullah SAW terus menerangkan mengapa budak itu lambat. Baginda meminta supaya budak itu tidak dirotan, tetapi sekiranya mereka tidak puas hati, Rasulullah menawarkan dirinya sebagai ganti untuk dirotan. Lantas Rasulullah SAW menyingsing lengan bajunya. Mendengar kata Rasulullah SAW itu, kumpulan wanita itu lantas berkata, ” Tidak, ya Rasulullah. Mulai sekarang, kami merdekakanlah budak ini.” Itulah kesan kasih sayang yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW.

16. Rasulullah SAW berjiran dengan seorang Yahudi. Baginda sangat menjaga hak-hak jiran. Baginda tidak pernah melakukan sesuatu yang menyakiti hati jirannya malah baginda selalu menghadiahkan makanan dan lain-lain hadiah kepada jiran Yahudinya itu.

17. Rasulullah SAW juga sangat mengambil berat tentang hak-hak kafir zimmi. Baginda bersabda: “Siapa yang menzalimi kafir zimmi walaupun orang Islam sayalah pembelanya (penebusnya).”

18. Rasulullah SAW juga sangat mengasihi binatang. Baginda melarang kanak-kanak menyeksa binatang. Untuk menyembelih binatang, Rasulullah SAW berpesan supaya menggunakan pisau yang tajam, agar binatang tersebut cepat mati dan tidak lama dalam kesakitan. Rasulullah SAW sering mengingatkan supaya unta-unta dan himar tidak dibebani oleh muatan yang berlebihan daripada apa yang sanggup ditanggung. Pernah seekor kucing tidur atas serban Rasulullah SAW. Maka baginda menggunting bahagian tempat kucing itu tidur di atasnya kerana tidak mahu mengejutkan kucing tersebut. Ketika dalam perjalanan dan Madinah ke Makkah di tahun kemenangan, Rasulullah melihat seekor anjing di tepi jalan. Anjing itu mengeluarkan suara seakan-akan membujuk anaknya yang sedang mengerumuninya untuk menyusu. Maka Rasulullah meminta seorang Sahabat untuk menjaga jangan sampai ada dan kalangan anggota rombongan baginda yang mengganggu anjing itu dan anak-anaknya. Ketika Rasulullah melihat seekor himar yang telah diberi tanda dengan besi panas di mukanya, baginda menentangnya dan melarang haiwan diberi tanda dan dipukul di mukanya.

19. Ketika Rasulullah meninggalkan kabilah Saqif, ada seorang lelaki yang memohon kepada beliau, “Wahai Rasulullah, berdoalah untuk kebinasaan mereka.” Rasulullah berkata, “Ya ALLAH, berilah petunjuk kepada kabilah Saqif dan bawalah mereka (ke jalan yang benar).”

20. Satu ketika Abu Zar keluar bersama hamba sahayanya yang berpakaian seperti apa yang beliau pakai, lalu ada orang bertanya, “Mengapa kamu berbuat demikian?” Abu Zar menjawab, beliau mendengar Rasulullah berkata: “Hamba sahaya itu adalah saudaramu, mereka di jadikan oleh ALLAH di bawah kekuasaanmu. Maka barangsiapa saudaranya di bawah kekuasaannya (di bawah jagaannya), hendaklah dia memberi makan dengan apa yang dia makan dan memberi pakaian dengan pakaian yang is pakai, dan janganlah hamba itu disuruh melakukan pekerjaan di luar batas kemampuannya. Apabila mereka diperintahkan bekerja maka bantulah mereka.”

INILAH sebahagian daripada cerita-cerita sebagai bukti betapa pengasih dan pemaafnya Rasulullah SAW, model agung kecintaan yang paling unggul dan patut dicontohi oleh manusia sepanjang zaman. Cerita-cerita itu menunjukkan betapa kasih dan sayangnya Rasulullah SAW sama ada kepada manusia atau bintang, yang sepatutnya dicontohi oleh umat Islam.

Sumber

Read more ...

Keburukan Memanaskan Enjin Kenderaan


Upacara memanaskan enjin adalah antara amalan yang sinonim dengan hampir semua pengguna kenderaan di seluruh negara. Tak kiralah sama ada pemandu kereta, lori, van, bas sekolah, kereta kebal, motosikal berkuasa rendah dan sebagainya termasuk helikopter.
Biasanya amalan ini dilakukan pada waktu pagi sebelum ke tempat kerja atau ke sebarang destinasi. Ada yang memanaskan enjin selama satu minit. Ada yang memanaskan selama 5 minit. Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan, pakai stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh masuk kereta untuk memulakan perjalanan. Makan masa dalam 15 minit juga. Golongan kaki panaskan enjin seperti itumesti bangun awal. Semua ini dilakukan kononnya demi untuk menjaga enjin. Demi untuk memastikan jangkahayat enjin panjang dan sentiasa berprestasi tip top.
Soalnya sekarang adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan? Apa kebaikannya dan apa keburukannya? Lagi satu kalau anda bijak laksana, siapa orang yang mula-mula panaskan enjin kenderaan di Malaysia ni?
Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk kehidupan dunia yang lebih baik di masa mendatang, pemanasan enjin adalah tidak digalakkan dan sesetengahnya ditegah. Negara Kanada telah memulakan kempen nasional mereka untuk mengurangkan pemanasan enjin yang tidak diperlukan. Kempen yang sama turut dilakukan di Jepun , United Kingdom dan di Amerika Syarikat. Ada di antaranya sudah menetapkan satu undang-undang bahawa enjin kenderaan tidak boleh dibiarkan hidup dalam keadaan idling melebihi 5 minit atau 3 minit bagi kenderaan ringan. Kenapa perkara ini ditegah?
The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara yang terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun suhu persekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankan enjin kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelum meluncur ke jalanraya. Bayangkanlah berapa agaknya suhu di Malaysia?
Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat iaitu Les Ryder berkata, “Engines run best at their design temperature”. Berdasarkan kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi enjin yang cekap, bersih dan efisien hanya berlaku pada suhu enjin di tahap 85-90 darjah selsius. Oleh itu membiarkan enjin anda di dalam keadaan idling adalah bukan cara yang terbaik atau terpantas untuk memanaskan enjin. Lebih baik jika memandunya atau dengan kata lain stylel Amerika, lagi ‘gentle’ kalau pandu terus. Jadi berikut antara bahaya atau keburukkan dalam amalan yang tidak betul ini.
DINDING SILINDER CEPAT HAUS
Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam keadaan pepura (idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak baik dan berfaedah. Pertamanya ia menyebabkan pembakaran bahanapi tidak dapat dilakukan dengan sempurna. Pembakaran tidak lengkap membawa kesan buruk kepada dinding silinder. Sisa bahan api yang tidak terbakar akan turun ke dinding silinder lalu membersihkan minyak pelincir yang berada di dinding silinder. Maka apa yang terjadi adalah dinding silinder akan mengalami kehausan akibat tiada pelinciran di bahagian sepatutnya. Bahan api yang tidak terbakar juga boleh jadi akan turun perlahan-lahan ke bahagian takung minyak pelincir. Apabila ia bergaul, sifat minyak pelicir akan berubah dan hilang kecekapannya.
PALAM PENCUCUH MENJADI KOTOR
Di samping itu, tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada palam pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam pencucuh yang tidak berada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor. Oleh yang demikian ia akan mendatangkan kesan kepada peningkatan bahan api sebanyak 5%.
PAIP EKZOS CEPAT BERKARAT
Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan wap dari ekzos. Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang mengalami kehausan. Ia adalah wap air normal yang terhasil daripada enjin yang sejuk. Jadi apabila terlalu lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling), bertambah lama untuk enjin mengambil masa untuk panas. Ini menyebabkan wap air akan sentiasa berada di dalam sistem ekzos yang mana akan menjadikan paip ekzos cepat berkarat.
FUNGSI ENJIN GAGAL BERFUNGSI DENGAN BAIK
Kenderaan pada masa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen yang dinamakan Catalytic Converter pada sistem ekzosnya. Kereta-kereta Malaysia pun dah mula guna pakai. Komponen ini disediakan bertujuan untuk mengurangkan tahap toksik yang terdapat pada sisa atau hasil pembakaran sebuah enjin pembakaran dalaman. Antara kerja yang dilakukan komponen ini termasuklah menukarkan karbon monoksida kepada karbon dioksida, mengurangkan nitrogen oksida kepada nitrogen dan air, mengoksidakan hidrokarbon yang tidak terbakar kepada karbon dioksida dan air dan sebagainya. Jadi faedah yang boleh diperolehi daripada komponen ini ialah pencemaran udara dapat diminimakan.
Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam keadaan pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin dengan sesuka hati dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan berfungsi hanya pada tahap suhu 400 – 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar suhu yang sangat panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan bertindak menukar bahan tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada bahan yang kurang berbahaya kepada alam sekitar. Bagi memastikan komponen ini cepat dan dapat berada di suhu yang mana ia boleh beroperasi, anda perlulah memandu. Bukan meninggalkan kereta hidup terbiar. Semakin lama enjin dibiarkan dalam keadaan idling maka semakin lama juga Catalytic Converter ini tidur dan tak bekerja. Anda rasa apa agaknya yang terjadi kepada alam sekitar?
MEMBAZIR DAN MENCEMARKAN
Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit tentang keburukan memanaskan enjin. Ada tiga kesan yang penting di situ iaitu membazir bahan api, mencemarkan alam sekitar dan memunah wang ringgit. Mari kita lihat apa pula kebaikkan memanaskan enjin. Khabar-khabar angin mengatakan memanaskan enjin juga ada faedahnya. Salah satu perkara yang disebut adalah semasa enjin ditinggalkan di dalam satu tempoh yang agak lama, iaitu mungkin sehingga satu malam, bahan pelinciran akan turun meninggalkan komponen yang bergerak di dalam enjin ke bahagian bawah enjin.
Jadi apabila kita mula menghidupkan enjin, kita perlu mengambil sedikit masa untuk memanaskannya supaya dapat memberi peluang bahan pelinciran itu naik dan beredar di setiap inci dan penjuru komponen dalaman enjin. Ya perkara ini benar. Tetapi apa yang anda perlu tahu bahawa setiap enjin telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil pam minyak pelincir. Pam minyak pelincir ini dijana oleh pusingan crankshaft. Makin laju crankshaft berpusing maka makin cepat pam bahan api berpusing seterusnya mengagihkan minyak pelincir ke bahagian dalaman enjin. Untuk memastikan crankshaft ini berpusing laju apa yang anda perlu buat? Adakah dengan hanya membiarkan enjin dalam keadaan idling?
Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang kononnya lagi lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak diketahui hujung pangkalnya. Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlah satu perkara yang asing bagi kita rakyat Malaysia. BMW sendiri pun cukup pantang kalau orang warm up enjin keretanya. Sebab mereka tahu jika enjin cepat rosak nanti mesti pelanggan mengadu. Sebab itu kalau boleh BMW nak lepas hidup saja enjin kereta, terus pandu cepat-cepat. Jangan tunggu-tunggu. Ini tidak, siap boleh masuk rumah pekena roti dua tiga keping, layan teh dulu sambil sembang-sembang dengan isteri tapi enjin kereta terbiar hidup.
Seperkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam sekitar dan pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika kenderaan anda tidak bergerak. Kalau tunggu kekasih turun LRT, berhenti tepi jalan bergayut dengan telefon, tunggu bini masuk pasar mini beli barang dapur, dan tunggu anak balik sekolah depan pagar sekolah bawa bawalah matikan dulu enjin. Perkara itu tidak memberi sebarang faedah langsung malah boleh menyebabkan masalah pencemaran udara dan alam sekitar serta pembaziran wang ringgit. Sedarkah anda di dalam tempoh setahun, sikap mengurangkan enjin dibiarkan hidup dalam keadaan idling ini mampu menjimatkan beratus ribu juta ringgit dan mampu menghentikan perlepasan jutaan tan gas rumah hijau ke atmosfera yang membawa pemanasan global.
Sumber
Read more ...

Pengajian Sejarah Kita Silap - Dr Abu Hassan Hasbullah



Sementara polemik mengenai sejarah dan pejuang kemerdekaan menjadi kontroversi ketika menjelang sambutan Hari Kemerdekaan baru-baru ini, seorang ahli akademik berkata, pengajian sejarah di negara ini sebenarnya “silap.”

Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah dari Universiti Malaya menegaskan, rakyat negara ini tidak mengikuti proses pembelajaran sejarah secara menyeluruh dan “kita tidak memahami sejarah itu sendiri dari peringkat awalnya.”

“Sejarah ini ibarat mumia, masyarakat kita tidak melihat mumia itu secara keseluruhan, sebaliknya hanya melihat tunggul mumia itu sahaja,” kata beliau pada forum anjuran Akademi Pak Sako di bawah tajuk “Malaysia Dan Sejarah Yang Belum Selesai” di sini malam tadi.

“Kita harus melihat sejarah secara makro, secara keseluruhan sejarah, bukan hanya melihat satu petikan kecil di antara keseluruhan sejarah dan kita mentaksirkan itu adalah sejarah secara makronya,” kata beliau lagi.

Sambil menjelaskan sejarah adalah pemikiran yang akan tetap membawa ke akhir zaman, beliau turut menyangkal dakwaan sesetengah pendapat dan pendirian Majlis Profesor Negara (MPN) yang menyatakan dengan lantang Tanah Melayu tidak pernah dijajah.

“Saya minta maaf, saya bukan menentang, tapi saya mengkritik pendapat sedemikian. Tanah Melayu sebenarnya adalah tanah jajahan British, yang tidak dapat disangkal lagi,” katanya yang turut mendapat jolokan “Profesor Google” negara ini.

“Ketaksuban seorang sejarawan itu sendiri sebenarnya satu kesilapan, saya menolak seseorang individu itu sebagai sejarawan tulen sekiranya mereka lebih taksub kepada seorang tokoh berbanding melihat secara keseluruhan berkenaan tokoh itu,” ujarnya lagi.

Majlis tersebut turut dihadiri oleh aktivis Hishamuddin Rais, Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad, penulis dan budayawan Hasmi Hashim, dan juga Timbalan Presiden PKR Azmin Ali sebagai ahli panel.

Penganjur berkata forum itu diadakan untuk memupuk budaya diskusi secara sihat dan beretika di kalangan masyarakat khususnya anak-anak muda dan menggalakkan perbincangan isu-isu yang dilihat penting dalam konteks Malaysia dengan merentasi latar bangsa, agama dan fahaman politik.

Selain itu, forum ini akan turut membincang dan mengupas pelbagai persoalan sejarah yang selama ini menjadi subjek perbualan dan perdebatan harian rakyat Malaysia.

Sumber
Read more ...

Ibadah - Solat Dalam Keadaan Mengantuk


Hadith:
Diriwayatkan dari Anas r.a : Nabi Muhammad SAW pernah bersabda : Apabila seseorang mengantuk ketika sedang mengerjakan solat hendaklah ia tidur terlebih dahulu hingga ia mengerti apa yang ia katakan (atau ia bacakan).

Huraian Hadith: 
Jika kita merasa sangat mengantuk dan letih eloklah sekiranya kita baring seketika. Selepas itu bangun dan ambillah wudhu' dan tunaikan solat. Ingat! Jangan terus tertidur. Sebenarnya seseorang itu hendaklah bersembahyang dengan kekuatan yang ada pada dirinya. Tidak secara terpaksa hingga tidak sedar tentang bacaan dalam solat mahupun bilangan rakaat yang telah dikerjakan. Solat seperti ini boleh membawa kepada batal. Malah adalah lebih baik sekiranya setiap kali merasa mengantuk kita memperbaharui wudhu' semula kerana dengan cara membasuh muka dan mengenakan air kepada anggota tubuh itu akan dapat menyegarkan semula badan kita dan kita menjadi bersemangat untuk mengerjakan solat.

Sumber
Read more ...

Kenapa Nabi Muhammad Boleh Berpoligami Lebih Dari Empat Isteri?


Kenapa Nabi Muhammad SAW boleh beristeri lebih daripada empat sedangkan Islam hanya mengehadkan poligami kepada 4 orang isteri sahaja pada satu masa? Mungkin jawapan yang paling mudah ialah kerana ianya khusus untuk Baginda Rasulullah s.a.w sahaja sebagai pesuruh Allah s.w.t. Namun begitu, ada perspektif berbeza dalam memberi penjelasan mengenai perkara ini.

Perbuatan Nabi berkahwin lebih daripada empat sebenarnya bukanlah menghalalkan apa yang diharamkan kepada sekalian umat manusia lain. Tetapi sebenarnya, ketika itu syariat masih belum menghadkan perkahwinan kepada empat orang isteri dalam satu masa. Pada masa itu, sudah menjadi amalan penduduk Arab berkahwin ramai lebih daripada empat, mengikut kepentingan dan hawa nafsu tanpa ada garis panduan tentang kebajikan isteri dan keluarga. Sehinggalah Allah mensyariatkan supaya dibenarkan seorang lelaki berkahwin hanya empat wanita saja dalam satu masa demi menjaga kebajikan para isteri.

Setelah turun ayat Al-Quran yang menghadkan bilangan isteri kepada empat orang pada akhir tahun ke-8 hijrah, hanya 3 tahun sebelum kewafatan Nabi S.A.W. para sahabat diminta memilih isteri yang mereka mahu kekal bersamanya sekadar empat dan menceraikan selebihnya. Oleh kerana syara' juga mengharamkan para sahabat untuk berkahwin dengan bekas isteri Rasulullah kerana mereka dianggap Ummahaatul Mukminin (ibu sekalian orang beriman), maka Nabi tidak menceraikan mereka supaya tidak menzalimi mereka dan tidak berkahwin lain selepas itu.

Jadi, Nabi diizinkan beristeri lebih daripada empat bukan kerana semata-mata pengkhususannya sebagai seorang Nabi Allah. Tetapi kerana perkahwinan telah berlaku dan perbuatan menceraikan isteri-isteri Nabi boleh menzalimi para Ummahaatul Mukminin kerana akan meninggalkan mereka hidup tanpa suami selepas Nabi.

Gambar Hiasan

Golongan barat juga pernah menuduh Nabi S.A.W. sebagai 'pedophile' kerana berkahwin dengan Aishah ketika berumur 9 tahun. Sedangkan sebenarnya amalan tersebut bukan khusus untuk Nabi S.A.W. Malahan amalan masyarakat Arab zaman itu. Jika dilihat kepada isteri Nabi yang lain semasa mengahwini Nabi, mereka sudah bergelar janda semasa berumur 17, 21 atau 25 tahun. Bermakna mereka sudah berkahwin lebih muda daripada itu. Malah ada yang pernah berkahwin sebelum itu lebih daripada sekali.

Sehingga sekarang, di tanah Arab masih ada amalan mengahwinkan anak seawal 13, 14 tahun. Kita tidak berhak menghukum tindakan mereka salah kerana itu sudah amalan mereka. Begitu juga dengan amalan masyarakat kita yang sudah menjadi kebiasaan anak-anak dara masih belum berkahwin sedangkan umur sudah mencecah 30 tahun. Sehingga timbulnya gelaran andartu. Mungkin amalan kita pula yang menjadi satu kepelikan bagi mereka.

Wallahua'lam.....

Sumber

Read more ...

Kejadian Sebelum Hari Kiamat Tiba



Kiamat adalah hari di mana akan  musnahlah segala yang tercipta dan akan binasalah segala makhluk yang  pernah hidup di alam ini. Tahukah korang bahawa Kiamat akan berlaku pada  hari Jumaat? Jadi mari kita
selami dan baca kisah di mana  peristiwa-peristiwa (besar) yang akan berlaku sebelum munculnya Kiamat.

1 . Munculnya Imam Mahdi

Nabi Muhammad SAW merupakan nabi yang  terakhir diutuskan dan Imam Mahdi pula adalah imam yang terkahir dan  tiada lagi imam sesudahnya. Imam Mahdi adalah dari keturunan Hasan,  yakni anak kepada Fatimah dan Ali bin Abi Talib. Ali pernah melihat  Hasan sambil berkata: ” Anakku ini akan menjadi pemimpin seperti  dijanjikan Rasulullah dan nanti juga akan keluar dari keturunannya  seorang lelaki yang namanya, kelakuannya sama seperti dengan nama nabi  kamu, namun bentuk tubuhnya tidak sama”.
Kemudian Ali menceritakan  keadaan Imam Mahdi yang memimpin dunia secara adil dan bijaksana.



Rasulullah SAW pernah bersabda, ” Akan  keluarlah manusia dari sebelah timur, lalu mereka pergi menemui Mahdi,  yakni untuk mengikuti pemerintahannya ” . Imam Mahdi yang dijanjikan akan  datang di akhir zaman itu dikatakan akan mucul dari timur dan mereka  akan melantiknya di Mekah. Beliau akan memimpin dunia selama lima, tujuh  atau sembilan tahun dan pada zamannya nanti ajaran Islam dapat  ditegakkan, musuh-musuh Islam takut akannya, pemerintahannya tiada cacat  cela, tiada kezaliman dan kebaikan
berkekalan. Beliau menguasai dunia  seperti Nabi Allah Sulaiman.

2. Munculnya Al-Masih Dajjal



Mengapa dia digelar Al-Masih? Nama  Al-Masih diberi kerana buruknya rupa dan bentuk tubuh Dajjal dan dia  diciptakan sebagai makhluk yang dilaknat kerana ia kufur dan mengaku  dirinya sebagai tuhan. Al-Masih juga diberi kepada Dajjal kerana  terhapus atau hilang mata sebelahnya. Kekuasaannya mencakup seluruh  daratan dan lautan dan dia boleh menahan sungai daripada mengalir. Di  antara kedua matanya tertulis kalimat KAFIR dan ia dapat dibaca oleh  setiap mukmin sama ada pandai membaca atau tidak. Dia akan hidup di bumi  selama 40 tahun.

Pada akhir zaman nanti kemarau panjang  akan berlaku, hujan tidak turun dengan lamanya, tumbuhan tidak tumbuh  dan dunia semakin kering kontang, sementara manusia dalam kelaparan,  kehausan dan banyak penyakit melanda. Ketika itulah akan munculnya  Al-Masih Dajjal dengan hebatnya. Dia memerintahkan langit menurunkan  hujan dan dia menyuruh bumi mengeluarkan tumbuhan, dan ia benar-benar  berlaku. Kemudian dia menyuruh sungai supaya mengalir membasahi  kekeringan bumi.

Dajjal menunjukkan kehebatannya dalam  mengubati pelbagai penyakit, bahkan dia boleh menghidupkan orang yang  sudah mati. Dia berpura-pura mengajak manusia kepada pendamaian dan  kemudian banyaklah pengikutnya. Dalam keadaaan demikian, maka Dajjal  mengaku dirinya sebagai nabi Allah dan ramai percaya terhadapnya. Akhir  sekali dia akan mengaku dirinya sebagai tuhan bahkan dia mempunyai  syurga dan neraka.

Dajjal berkata, ” Akulah tuhan semesta  alam dan aku sanggu menghidupkan dan mematikan ” . Tiba-tiba ada seorang  mukmin membantahnya dan Dajjal terus membelahnya kepada dua bahagian.  Kemudian Dajjal menyeru kepada tubuh mukmin itu, ” Berdiri engkau “, lalu  ia pon berdiri dan Dajjal bertanya lagi, ” Percayakah engkau aku ini  tuhan sekalian alam? ” , orang mukmin itu menjawab, ” Tidak, engkau masih  Al-Masih pembohong ” , lalu mukmin itu dicampakkan ke neraka milik Dajjal.

Orang-orang yang percaya pada Dajjal  kemudian mengikutinya setelah melihat sendiri penipuan yang berlaku.  Begitulah ramai yang akan kufur pada Allah dan beriman kepada Dajjal.  Dajjal akan dibantu oleh syaitan dan jin dalam melakukan segalanya  termasuk harta kekayaan. Mereka akan membantu Dajjal sama seperti mereka  membantu Nabi Sulaiman satu ketika dahulu. Namun Dajjal tidak dapat  memasuki kota Mekah dan Madinah kerana keduanya dijaga oleh Malaikat.



Bilangan orang-orang mukmin semakin  sedikit lalu mereka lari ke puncak Bukit Dukhan untuk menyelamatkan diri  dari Dajjal serta pengikutnya yang terdiri dari bani Iblis dan Bani  Adam yang ramai dan kahirnya mereka dikepung di sana. Mereka ketakutan  dan kelaparan berikutan tiada makan dan minuman di sana dan hanya mampu  berdoa, berzikir, bertasbih dan bertahmid dengan kuat meminta  pertolongan Allah. Tentera Dajjal tak dapat mendekati mereka kerana  bacaan yang kuat itu.

Berbulan-bulan mereka terperangkap di  atas bukit dan tiba-tiba langit menjadi gelap-gelita sehingga telapak  tangan pun tak dapat dilihat depan mata. Kemudian mereka mendengar satu  seruan dari langit,” Telah datang kepada kamu pertolongan! “. Tatkala itu  bumi disinari nur dari langit dan turunlah Isa bin Maryam dan tangannya  pada sayap dua Malaikat. Dajjal yang mengetahui kedatangan Nabi Isa  kemudian terus pucat dan menyuruh pengikutnya mengerjakan solat. Ketika  Nabi Isa mendatangi Dajjal, lalu Dajjal sambil ketakutan berkata, ” Wahai  nabi Allah, kami baru sahaja mengerjakan solat ” . Isa AS bekata, ” Wahai  musuh Allah, engkau mengaku sebagai tuhan sekalian alam, untuk siapa kau  solat dan mengabdi? ” ,  Lalu
tamatlah riwayat Dajjal dibunuh oleh Nabi Isa  di Babu Luddi Palestin.

3. Turunnya Isa Bin Maryam



Nabi Isa adalah nabi kedua terakhir yang  diutuskan Allah. Nabi Isa telah dinaikkan ke langit dan hidup dengan  aman hingga sekarang setelah cubaan membunuh oleh kaumnya. Waktu Dajjal  berleluasa pada akhir zaman, Nabi Isa akan turun dan membunuhnya serta  memimpin umat Nabi Muhammad ke jalan yang benar dan akan dihapuskan  segala agama selain Islam. Dunia ketika itu akan aman sehingga anak  perempuan boleh bermain dengan harimau.

Turunnya Nabi Isa diriwayatkan  bahawa beliau akan turun berdekatan dengan menara putih di Timur Damsyik  dengan memakai pakaian kuning pada waktu fajar. Dua telapak tangannya  terletak di atas sayap dua Malaikat. Kulitnya putih kemerah-merahan dan  terdapat nur di wajahnya. Beliau akan menghancurkan salib-salib,  membunuh semua babi, menghapuskan cukai dan tidak membayar zakat kerana  waktu itu tiada seorang pun yang berhak menerimanya. Tiada lagi cemburu,  dengki , marah-memarahi antara
satu sama lain, dunia berjalan dengan  aman dan lancar.

Bumi akan mengeluarkan cahaya dan  menumbuhkan tumbuhan sama seperti zaman Nabi Adam dan ramai orang  memetiknya dan makan sehingga kenyang. Nabi Isa akan memimpin dunia  dengan aman selama 40 tahun sebelum kewafatan beliau di Madinah. Beliau  disembahyangkan oleh kaum muslimin dan dimakamkan berdekatan makam  Rasulullah SAW. Yakjuj Makjuj iaitu kaum yang amat ditakuti manusia juga  akan muncul pada zaman Nabi Isa ini.

4. Keluarnya Yakjuj Dan Makjuj

Yakjuj dan Makjuj adalah dua kaum yang  telah hidup lama di sebalik dua gunung dari zaman Nabi Ibrahim hinggalah  sekarang dan mereka suka berbuat kerosakan di muka bumi dan menyusahkan  dan mengganggu manusia. Masyarakat waktu itu tidak tahan dengan Yakjuj  Makjuj lalu meminta Raja
Zulqarnain iaitu pemimpin yang agung untuk  membuat benteng menahan Yakjuj Makjuj dari keluar dari sebalik gunung  tersebut. Lalu mereka bekerjasama membuat benteng yang tingginya sama  tinggi seperti dua
puncak gunung itu. Di situlah Yakjuj Makuj terkurung  sehingga Kiamat nanti.

Telah tiba masanya lalu dengan izin  Allah maka hancurlah dinding yang menahan kaum Yakjuj Makjuj dari  melihat dunia selama ini. Mereka pun turun dari celahan gunung itu  dengan lajunya seperti empangan yang
pecah mengeluarkan airnya. Lalu  Yakjuj Makjuj meminum dan memakan apa sahaja yang mereka jumpai sehingga  kering air sungai dan perigi. Manusia ketika itu semuanya ketakutan dan  bersembunyi, mereka memohon agar Nabi Isa menghancurkan Yakjuj dan  Makjuj. Maka berdoalah Isa ke hadrat Allah dan berkat doanya, lalu Allah  mengirimkan ulat kepada Yakjuj Makjuj dan mereka mati kesemuanya.

5. Terbitnya Matahari Dari Barat



Terbitnya matahari dari ufuk barat  adalah suatu yang mustahil akan berlaku tanpa izin Allah kerana ia  bertentangan dengan hukum alam. Ketahuikah anda bahawa matahari itu  setelah ia diciptakan, ia sentiasa mengikut peredarannya iaitu terbit di  timur dan terbenam di barat? Setelah terbenam, ia pergi ke bawah , sujud kepada Allah dan mensucikanNya dan membesarkanNya. Kemudian matahari akan meminta izin Allah untuk terbit kembali menjalankan tugasnya seperti biasa.

Setelah wafatnya Nabi Isa, manusia  ketika itu ada yang tetap taat pada ajaran Islam dan banyak yang kembali  kufur kepada Allah. Tidak lama kemudian berlakulah satu perubahan yang  ketara pada alam semesta yang tidak pernah terjadi sepanjang umur dunia.  Apabila matahari terbenam, malam menjelma seperti biasa, namun semua  manusia dapat merasai keanehan malam tersebut. Malam itu terlalu lama  dan panjangnya sama dengan dua malam biasa. Orang yang tidur sudah puas  tidur, orang yang selalu solat
subuh di awal waktu masih menanti masa  solat, sehingga ramai yang keluar dari rumah masing-masing bertanya  kepada jiran mengapa dunia masih gelap.

Rupanya Allah telah menahan matahari  dari menjalani tugasnya, Allah berfirman,” Diamlah engkau disini “.  Matahari pun diam selama dua malam sehinggalah Allah memerintahkan, ” Terbitlah engkau dari tempat terbenammu” , lalu terbitlah matahari dari  ufuk barat. Tatkala itu semua penduduk dunia berasa sangat pelik kerana  ia tak pernah berlaku dalam sejarah, matahari telah terbit dari tempat  terbenamnya. Kemudian kesemua mereka menangis sama ada yang Islam atau  yang kafir kerana mereka sudah tahu hampirnya Kiamat. Namun segala  tangisan dan taubat sudah tak berguna lagi. Pada waktu terbitnya  matahari dari barat, Allah telah menutup segala pintu taubat dan pintu  syurga, maka menyesallah mereka sehingga
mulai hari itu, tidak seorang  pun akan bekerja lagi.

6. Keluarnya Binatang Dari Perut Bumi



Setelah terbitnya matahari dari ufuk  sebelah barat, kemudian muncul lagi tanda kekuasaan Allah iaitu  keluarnya binatang yang melata dari perut bumi. Apabila ia keluar sahaja  ke muka bumi ini, lalu muncullah tanda pada dahi setiap manusia. Jika  manusia itu beramal soleh maka tercatitlah perkataan ” mukmin ”  pada  dahinya manakala jika manusia itu seorang kafir, maka terang-terangan  akan tertulis ” kafir ”  pada dahi mereka.

Rasullullah SAW pernah bersabda bahawa  panjang binatang ini adalah 60 hasta iaitu sama tinggi dengan Nabi Adam  AS dan orang yang mencarinya takkan menjumpainya, sedangkan orang yang  lari darinya takkan dapat lari daripadanya. Binatang ini dikatakan  kepalanya seperti kepala matanya seperti mata khinzir, telinganya seperti telinga gajah, tanduknya seperti tanduk rusa, lehernya panjang seperti leher burung
unta, dadanya seperti dada singa, warnanya seperti harimau, rusuknya seperti rusuk kucing, ekornya seperti ekor kibas, tingginya seperti unta dan ia akan membawa tongkat Nabi Musa dan cincin Nabi Sulaiman

Apabila cincin Nabi Sulaiman dioleskan  pada mukan orang kafir, maka akan hitamlah seluruh mukanya manakala  apabila ia dioleskan pada muka orang mukmin, akan berserilah wajah  mereka. Begitu juga tongkat Nabi Musa, apabila ia memukul hidung orang  kafir dan mukmin, maka tertulislah pada
dahi mereka kafir dan mukmin.  Maka dengan itu jelas sudah perbezaan antara orang kafir dan mukmin.

7. Dunia Diliputi Kabul

Allah berfirman, ” Maka tunggulah hari  ketika langit membawa kabut yang nyata, yang meliputi manusia. Inilah  Azab yang pedih. Mereka berdoa, Ya tuhan kami hilangkanlah dari kami  azab itu, sesungguhnya kami akan beriman “. (Al Dukhan: 10-12)Apabila kiamat itu hampir tiba, maka  dunia ini akan diliputi kabut yang tebal dan menjadikan dunia ini gelap.  Kabut itu akan membuatkan orang mukmin selsema dan sukar bernafas  manakala orang kafir berasa betul-betul merasa tersiksa dan terbakar.  Semua orang akan berasa lemas ketika itu lalu mereka tunduk pada Allah  namun segala penyesalan tak berguna lagi.

8.Angin Yang Dimatikan , Al-Quran Diangkat & Pekara Baik

Setelah beberapa tanda besar berlaku,  lalu berlalu tahun demi tahun, kemudian manusia tetap lalai dari  menginsafi diri pada Allah. Yang baik akan membuat kejahatan kembali,  yang jahat tetap begitu. Orang mukmin makin ketakutan yakni mereka takut  terpengaruh membuat kejahatan serta fitnah lalu mereka berdoa pada  Allah agar tidak terjerumus ke arah maksiat. Lalu Allah menurunkan ubat  dari langit yakni angin yang kuat untuk mematikan orang-orang beriman  walaupun dalam diri mereka masih mempunyai secebis keimanan. Maka  tinggallah orang-orang kafir dan mungkar di muka bumi ini.Lalu Allah angkat Al-Quran yakni  penyuluh iman manusia ke langit serta bersamanya Allah angkat segala  kebaikan dari dunia ini. Diceritakan bahawa Al-Quran datang mengadap  Allah lalu ia mengadu,  “Tuhanku, aku cuma dibaca orang dan tidak  diamalkan sama sekali . Mendengar yang demikian, lalu Allah mengangkat  Al-Quran (ilmu) dari dada manusia bahkan dari kitab-kitab Al-Quran dan  akhirnya tinggal kertas-kertas kosong sahaja, sedangkan huruf-huruf dan  tulisannya sudah tiada lagi. Namun Allah telah meninggalkan pada umat  masa itu satu kalimah sahaja dan ia hanya disebut oleh orang-orang tua  masa itu, yakni kalimah ” Lailaha illallah “. Setelah orang tua itu  meninggal, maka hilang sama sekali ajaran Islam dari permukaan bumi.Rasulullah
SAW bersabda, ” Yang mula-mula  sekali diangkat Allah dari hambaNya ialah sifat pemalu, kemudian  dicabutnya sifat amanah dan kasih sayang. Lalu Allah cabutkan pula  kalung keislaman dari leher hambaNya, maka jadilah hambanya itu jauh  dari rahmat dan dilaknat ” . Apabila semua sifat berikut telah tiada dalam  diri manusia, maka sifat-sifat buruk akan berleluasa di muka bumi dan  manusia tatkala itu tidak memperdulikan sesama mereka. Mereka berbuat  apa sahaja yang mereka kehendaki.

9. Hancurnya Kaabah



Kota Mekah adalah tempat di mana  letaknya rumah Allah di muka bumi iaitu Kaabah. Ia menjadi tempat umat  Islam seluruh dunia beribadat kepada yang Esa. Diriwayatkan bahawa Allah  telah menjadikan tapak Kaabah itu disokong dengan empat tiang daripada  air dua ribu tahun sebelum Dia menciptakan dunia ini dan Dia telah  membentangkan bumi dari bawah Kaabah. Tiang Kaabah itu panjangnya  sehingga lapisan bumi yang ke tujuh.

Di setiap tujuh langit ada rumah Allah  tempat para malaikat beribadat padaNya dan pada langit ke tujuh nama  rumah Allah itu adalah Baitul Makmur. Rasulullah bersabda,  “Baitul  Makmur adalah masjid yang berada di langit dan ia betul-betul di atas  Kaabah. Seandainya ia jatuh maka ia akan menghempap Kaabah “.SabdaRasullullah, ” Kaabah akan  dihancurkan oleh orang Habsyah yang bergelar  Dzus-Suwaiqatain (orang  yang kedua-dua betisnya kecil) dan ia akan merampas segala perhiasannya  dan melucutkan kelambunya. Seakan-akan terbayang di hadapan mataku  keadaan seorang yang botak, bengkok sedikit
sendi-sendinya. Ia  memukul-mukul Kaabah itu dengan besi penyeduk dan kapak besar ” . Nabi SAW  bersabda lagi, ” Seolah-olah aku dapat melihat orang-orang yang  merobohkan Kaabah itu berkulit hitam, merenggangkan kedua kakinya dan  membongkar Kaabah itu batu-batunya satu demi satu menyebut.

10. Api yang Menghalau Manusia

Dan yang terakhir adalah api yang keluar dari Adan untuk menghalau manusia ke tempat pengumpulan mereka ” . Manusia di akhir zaman makin jahat dan maksiat makin berleluasa, lalu ia menyemarakkan lagi
kemarahan Allah, lalu dikirimkan api yang keluar dari perut bumi. Api tersebut akan datang dari Adan  (Yaman) dan akan membakar segala di langit dan dibumi. Datangnya api itu  akan membuatkan manusia lari
bertempiaran. Api itu bukan sahaja  membakar segala di tanah dan di udara, namun segalanya di dalam laut  akan turut terbakar. Maka berlarilah manusia menggunakan tumit mereka  atau kenderaan-kenderaan hebat mereka, mereka berlari sekuat hati untuk  menyelamatkan diri masing-masing namun mereka takkan selamat pada waktu  itu jika mereka tidak ke negeri Syam.

Kenapa negeri Syam? Rasulullah ada  bersabda, ” Api akan keluar dari Hadramaut sebelum kiamat yang tujuannya  untuk menghalau dan mengejar manusia” .  Lalu para sahabat bertanya, ” Ya  Rasulullah, ke manakah harus kami berlari? “ Lalu Nabi menjawab,  ” Pergilah ke negeri Syam “. Pada waktu itu
berbondong-bondonglah manusia  pergi menyelamatkan diri ke negeri Syam. Jika terdapat orang muslim yang  masih hidup, api itu akan mengikuti sahaja muslim tersebut, jika dia  berhenti rehat, maka api itu pun turut berhenti manakala bagi orang  kafir, api tersebut akan terus mengejar mereka tanpa henti .Maka terbakarlahsegala-galanya di muka  bumi yang dipinjamkan Allah kepada makhluknya. Hanya negeri Syam yang  kecil sahaja tempat seluruh makhluk di dunia yakni manusia, binatang,  jin dan Iblis serta pengikutnya berkumpul. Keadaan di sana amat sesak  bahkan susah untuk bernafas apatah lagi nak tidur. Semuanya  berhimpit-himpit lalu Iblis menyuruh konco-konconya menyesatkan lagi  manusia yang dalam kesesakan. Lalu bertambah jahatlah mereka dan berbuat  sesuka hati mengikut nafsu.

11. Ditiupkan Sangkakala Dan Berakhirnya Umur Dunia

Sangkakala Pertama : Mengejutkan Dan Mematikan

Masanya telah tiba, manusia-manusia  makin lalai dan tidak pernah insaf, lalu kemarahan Allah datang dan  Allah memerintahkan Malaikat Israfil meniupkan sangkakala. Israfil tidak  pernah lalai dari tugasnya. Sejak
bumi diciptakan Allah, Israfil telah  siap sedia memegang dan meletakkan sangkakala itu ke mulutnya dan  matanya dihalakan ke Arasy Allah. Maka ditiupnya sangkakala pertama,  yakni untuk mengejutkan. Dengan bunyi yang cukup kuat dan lantang serta  didengar hingga langit ketujuh, menyebabkan seluruh makhluk Allah  tergamam dan terkejut lalu membisu kesemuanya. Firman Allah, ” Dan ingatlah hari ketika  ditiupkan sangkakala, maka terkejutlah segala yang ada di langit dan  segala yang di bumi, kecuali orang-orang yang
dikehendaki Allah ” .  (Al-Naml: 87) Seluruh makhluk di bumi mendongak ke  langit dan melihat sumber datangnya bunyi yang amat menggerunkan itu.  Mereka tertanya-tanya dalam hati suara apa yang bergegar di langit itu.  Rupanya telah tiba masa nyawa dunia ini ditarik kembali. Gunung-ganang  tidak kukuh lagi, lalu ia berterbangan mengikut awan. Dunia bergoncang  sekuat-kuatnya dan menjeritlah seluruh makhluk di bumi sehingga ibu  melepaskan anaknya dan orang hamil melahirkan anak tak cukup umur.  Ketika itu gelaplah dunia segelap-gelapnya kerana Allah telah memadamkan  cahaya matahari, begitu juga cahaya dari bulan dan bintang. Tiada  istilah siang dan malam. Langit terbelah, bulan dan bintang jatuh  menghempap ke bumi.

Manusia tiada arah tuju lagi, mereka  berkawan dengan jin dan jin berlindung dengan mereka. Semuanya buntu  lalu mereka pergi berjumpa dengan Iblis yang mereka anggap dapat  menyelesaikan masalah ini. Iblis membawa mereka ke laut, namun alangkah  terkejutnya mereka melihat laut yang sudah naik dan api menyala dan  mendidihkan laut itu. Mereka kecewa lalu berdiri sahaja melihat laut.  Iblis yang bingung berlari ke sana sini namun segala yang dilihatnya  adalah api. Dia teringat atas peristiwa dahulu yakni peristiwa yang  memulakan permusuhannya dengan Adam dan sekaligus menjadikan dia kafir.  Dia menyesali perbuatannya dan berkata, ” Tuhanku, sekarang suruhlah aku  sujud kepada sesiapa sahaja yang Engkau kehendaki ” .Syaitan-syaitan yang setia bersama Iblis  selama ini berasa hairan dengan kelakuan pemimpinnya, lalu bertanya,   “Wahai penghulu kami, kepada siapa engkau tunduk? ” Lalu Iblis menjawab,  ” Aku merendah diri dan sujud kepada tuhan sekalian alam yang telah  memanjangkan umurku sehingga hari kiamat.
Sekarang sudah dekatnya masa  yang telah dijanjikan. ” Syaitan yang tidak pernah tahu akan kewujudan  Allah selama ini lalu berkata, ” Sesungguhnya engkau telah mencelakakan  dirimu dan engkau telah
mencelakakan kami” . Mereka menyesal namun  penyesalan pada waktu ini tidak berguna lagi. Tiba-tiba terdengarlah suara dari  langit, ” Sekarang sudah datanglah ketentuan Allah, maka jangan kamu  minta untuk dipercepatkan lagi “. Meremang bulu roma mereka semua  ketakutan dan menyesali perbuatan mereka namun ianya tidak berguna.

Lalu  ditiupnya Israfil sangkakala kedua yakni untuk mematikan, maka  kedengaran ngauman sangkakala yang cukup kuat dan panjang sehingga  menembusi lapisan langit dan bumi yang ke tujuh. Turunlah Izrail dengan  rupa yang mengerikan dan dicabutnya nyawa segala makhluk dengan kasar  secara paksa kecuali yang tertentu sahaja. Allah berfirman kepada malaikat maut,  ” Pakailah pakaian kemurkaanKu dan
bawalah bersamamu 70,000 Malaikat  Zabaniyah (malaikat penjaga neraka) dan setiap satu malaikat itu membawa  70,000 cangkuk dari Neraka Jahanam dan cabutlah nyawa Iblis  Laknatullah “. Malaikat maut turun ke bumi Allah dengan rupa  seburuk-buruknya, bau sebusuk-busuknya, dan diceritakan rupa malaikat  maut tiada seorang pun berani melihatnya. Maka larilah Iblis ke  mengelilingi bumi, ke laut, ke langit, ke timur, ke barat, namun Izrail  telah sedia berada di depannya. Akhirnya Iblis dikepung di tempat  mula-mula ia turun ke bumi sewaktu zaman Nabi Adam dahulu, lalu  dibentaknya Iblis dan dicabutnya nyawa Iblis secara kasar dan paksa lagi  mengerikan. Menjeritlah Iblis dan matilah ia disana.
Maka tamatlah  permusuhan antara Adam dan Iblis dan dihancurkan dunia ini.

Malaikat Maut kemudian pergi mengadap  Allah kemudian berkata, ” Ya tuhanku, telah mati semua penghuni langit  dan bumi kecuali makhlukMu yang Engkau kehendaki ” . Allah  bertanya pada  Izrail walaupun Dia lebih tahu, “Siapa lagi yang masih belum mati?” , Izrail menjawab , ” Yang tinggal adalah Engkau yang sentiasa hidup dan  tidak akan mati untuk selamanya, malaikat penjaga ArasyMu, begitu juga  Jibril, Mikail dan saya sendir ” . Lalu Allah memerintahkan Izrail  mencabut nyawa Jibril dan Mikail, kemudian mereka pun mati. Serta merta  Arasy Allah bergoyang dan dengan izin Allah, Arasy berkata,
” Ya tuhanku,  mengapa diwafatkan Jibril dan Mikail? ” Allah berfirman, ” Diam engkau!  Tidakkah engkau tahu bahawa Aku telah menetapkan kematian bagi semua  makhluk yang berada di bawah ArasyKu?”

Izrail mengadap Allah sekali lagi lalu  ditanya Allah siapakah yang masih tinggal, lalu Izrail menjawab, ” Hanya  Engkau ya tuhanku, malaikat pemegang ArasyMu dan aku” . Dia diperintahkan  mencabut nyawa malaikat pemegang Arasy dan bergoncanglah Arasy tersebut  disebabkan tiada siapa yang memegang Arasy yang besar itu. Dengan izin  Allah, Arasy itu diam sendiri. Kemudian Allah bertanya lagi, siapakah  yang masih tinggal, lalu Izrail berkata hanya dirinya dan Allah yang  Maha Esa. Allah berfirman padanya, ” Tidakkah kau mendengar firmanku  bahawa setiap yang hidup pasti akan merasai mati “? Maka cabutlah nyawamu  sendiri.

Pergilah malaikat maut di suatu tempat  yakni antara syurga dan neraka lalu dicabutnya nyawa sendiri di situ  dengan cara selembut-lembutnya. Izrail berteriak sekuat hati dan  andainya ada makluk Allah yang lain mendengar teriakannya, maka akan  mati kesemuanya. Lalu Izrail berkata, Andainya aku tahu pedihnya rasa  mati, akan aku cabut nyawa orang beriman dengan selembut-lembut cara.

Sangkakala Kedua : Mengbangkitkan

Setelah kewafatan Izrail, maka  tinggallah Allah sebagai Raja di alam semesta ini, lalu Allah bertanya  kepada alam, ” Siapakah raja-raja yang memiliki kerajaan hari ini?”.   Namun  tiada seorang pun menjawab persoalannya, maka Allah sendiri menjawab, ” Hanya kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Mengalahkan” . Kemudian  Allah memerintahkan langit menurunkan hujan seakan-akan air mani lelaki  ke bumi selama berbulan-bulan sehingga bumi ditenggelami air. Lalu Allah  hidupkan Jibril, Mikail dan Malaikat
penjaga Arasy serta Israfil.

Israfil telah bersedia meletakkan  sangkakala di mulutnya sambil menunggu arahan dari Allah. Jibril pula  ditugaskan membawa pakaian yang serba cantik lagi harum ke kubur Nabi  Muhammad bersama Buraq yang pernah baginda tunggah ketika Israk Mikraj  dahulu. Kemudian Israfil memasukkan kesemua roh-roh umat-umat sejak Nabi  Adam hinggalah kiamat ke dalam sangkakala dan ditiupkan sangkakala kali  ketiga yakni untuk menghidupkan segala makhluk, maka terbukalah kubur  Rasulullah dan
keluarnya baginda disambut Jibril. Bertanya Rasulullah  pada Jibril, “Hari apakah ini? Bagaimanakah perihal umatku”. Jibril  menjawab, “Ketahuilah bahawa engkau adalah manusia pertama yang  dibangkitkan.” Maka dipakaikan Rasulullah pakaian yang serba agung lagi  baik dan ditunggangi Buraq ke Masyar.

Sangkakala terus ditiupkan dalam masa  yang panjang dan bertebaran roh-roh masuk ke kubur masing masing dan  dihidupkan semua makhluk kali kedua. Mereka  semua tertanya-tanya hari  apakah ini. Itulah hari pengadilan dan mereka semua dihalau ke Padang  Masyar untuk dihisab.

Sumber







Read more ...

Kelebihan Janggut Untuk Lelaki



Kisah 1

Kisahnya mengenai seorang sahabat pada zaman Rasulullah SAW yang suka menyimpan janggut nya. Lalu pada suatu hari Rasulullah SAW tersenyum melihat wajahnya. Sahabat itu beranggapan Rasulullah SAW tersenyum disebabkan janggut nya itu, apabila menyedari hal itu sahabat itu mencukur janggut nya.

Keesokan harinya, sahabat itu bertemu Rasulullah SAW. Rasulullah SAW bertanya: “Mengapa dicukur janggut mu itu?”

Jawab sahabat: “Ya rasul Allah, aku melihat mu tersenyum melihat janggut ku (lucu). Lalu aku mencukurnya.

“Rasulullah menjawab semula: “Aku tersenyum kerana melihat bidadari yang bergantung di janggut mu itu.“

Kisah 2

Di zaman Rasulullah SAW ada seorang sahabat yang berjanggut nipis atau jarang-jarang sekadar sehelai dua. Semasa beliau mengambil wuduk untuk bersembahyang di masjid, Rasulullah SAW tersenyum dan memalingkan mukanya.

Sahabat itu pun merasa hairan dan dia menyangka Rasulullah SAW senyum kerana janggut nya yang nipis itu dan memalingkan mukanya kerana tidak suka kepada janggut nya yang jarang itu.

Keesokkan harinya sahabat lelaki tersebut datang ke masjid setelah mencukur janggutnya. Apabila terserempak dengan Rasulullah s.a.w, lelaki itu melemparkan senyuman tetapi Rasulullah tidak memandang langsung kepada lelaki tersebut…

Bertambah hairanlah beliau lalu diajukan pertanyaan kepada Baginda…“Wahai Rasulullah mengapa hari ini kamu tidak senyum kepadaku seperti sebelum ini?”

Lalu Baginda menjawab..
“Sebelum ini aku nampak malaikat berebut-rebut untuk menadah air wuduk yang jatuh dari janggut mu tetapi apabila kamu mencukur janggut mu tidak ada lagi malaikat yang menunggu di janggut mu wahai sahabat”…..

Sumber
Read more ...

Apa itu TITIAN SIRAT?



JOM LUANGKAN MASA UNTUK ISLAM TAK SAMPAI 5MINIT PUN :)

"Apa itu TITIAN SIRAT ????!"

As-Sirat dari sudut bahasa bermaksud jalan. Manakala dari sudut syariat ianya merupakan satu jambatan yang dibentang merentasi Neraka Jahannam; untuk manusia menyeberanginya menuju ke Syurga.

Dan tiada seorangpun di antara kamu melainkan akan sampai kepadanya (Neraka Jahannam); (yang demikian) adalah satu perkara Yang mesti (berlaku) Yang telah ditetapkan oleh Tuhanmu. (Maryam : 71)

Dalil: Tidak akan menyeberangi titian Sirat melainkan orang Mukmin.

Dari Abi Said Al-Khudriy r.a dari Nabi s.a.w : “…Maka orang mukmin akan melaluinya seperti kerdipan mata; (ada yang) seperti kilat dan taufan, seperti burung, seperti kuda dan tunggangan yang terbaik; maka yang berjaya selamat sampai, yang tersiat dihantar, yang terkait berada dalam neraka…” Sebahagian dari hadith riwayat Muslim

Dari hadith Abi Hurairah dan Huzaifah r.a : “…berjalan bersama mereka amalan mereka dan nabi kamu berada di atas titian sirat dalam keadaan berkata: “Ya Tuhan, selamatkan! Selamatkan!”, sehingga lemahnya amalan hamba-hamba dan sehingga datang seorang lelaki yang tidak mampu berjalan melainkan merangkak” Sebahagian dari hadith riwayat Muslim

Dari Abi Hurairah r.a sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda: “…dibentangkan titian Sirat di antara Neraka Jahannam, maka akulah dan ummatku yang pertama menyeberanginya. Tidak berkata-kata pada ketika itu kecuali para rasul dan doa mereka ialah : “Ya Allah, selamatkan, selamatkan!” Riwayat Bukhari

|Fudhal bin iyadh brkata prjalanan di sirat memakn mase 15000 tahun. 5000 tahun menaik,5000 tahun mndatar dn 5000 tahun manaik,ada makhluk yg melitasinya sprt kilat,sprti ANGIN, menunggang binatang korban dn brjaln kaki. ade yg tdk dpt memelpsinya dsebabkn api nrka sntiase mnrik kaki mrka, lalu mrka JATUH ke dlmnya|

Orang pertama melalui sirat ialah Nabi Muhammad SAW yang mengepalai umat lain.

Sabda Rasulullah bermaksud: “Dan direntangkan sirat di antara dua jurang neraka jahanam, maka akulah Rasul pertama yang melaluinya bersama umatku yang lulus.”

Tahap kelajuan seseorang mukmin meniti titian itu bergantung kepada tahap keimanan dan amal masing-masing. Semakin tinggi keimanan dan amalan, kian laju menuju titian itu. Perjalanan semua manusia di atas Sirat Mustaqim adalah berbagai diantaranya ialah :

Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat sepantas kilat.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat seperti tiupan angin.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat seperti burung terbang.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat seperti kelajuan kuda lumba.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat sepantas lelaki perkasa.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat sepantas binatang peliharaan.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat dalam tempoh sehari semalam.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat selama satu bulan.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat selama bertahun-tahun.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat selama 25 ribu tahun.
semua kiraan masa adalah mengikut kiraan masa dunia.

Diantara tips untuk melepasi Titian Sirat Mustaqim

Dalam sebuah hadith panjang riwayat Imam Muslim daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud

“Dan diletakkan sebuah jambatan di atas neraka jahannam, lalu aku dan umatku menjadi orang pertama yang meniti di atasnya. Rasul-rasul berdoa pada hari itu : ‘Ya ALLAH, selamatkan, selamatkan.’ Di kanan kirinya ada pengait-pengait seperti duri pokok Sa’dan. Pernahkah kalian melihat duri pokok Sa’dan?” Para sahabat menjawab, “pernah, wahai Rasulullah.”

Baginda melanjutkan : “Sesungguhnya pengait itu seperti duri poko Sa’dan, namun hanya ALLAH yang tahu besarnya. Maka ramai manusia yang disambar dengan pengait itu sesuai dengan amal perbuatannya di dunia.”
Suasana pada saat itu pastinya mengerikan. Suara teriakan, jeritan meminta tolong, tangisan, dan ketakutan terdengar dari pelbagai arah. Lebih mengerikan suara gemuruh api neraka dari bawah sirat yang siap menelan orang terjatuh ke dalamnya. Tidak henti-henti Rasulullah s.a.w. dan nabi-nabi yang lain termasuk juga malaikat berdoa untuk keselamatan manusia,

“Ya ALLAH, Selamatkan, Selamatkan.”

Setiap muslim wajib menjadikan kepercayaan kepada perkara ini sebagai aqidahnya. Berkenaan dengan sifat titian ini,

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda mafhumnya : “Ia ialah sebuah jalan yang sangat licin, kaki sulit sekali berdiri di atasnya.”

(Riwayat Imam Muslim daripada Abu Said Al-Khudri)

Dalam hadith Ahmad daripada Aisyah r.h.a., Rasulullah s.a.w. menyifatkan bahawa sifat titian itu adalah lebih tipis daripada rambut dan lebih tajam daripada pedang.Sirat di akhirat ini wujud hasil daripada titian hidup yang kita pilih selama tinggal di dunia. Oleh sebab itu, siapa yang memilih jalan ALLAH, sambil berpegang teguh dengan syariat Islam, maka sirat di akhirat ini akan mudah dilalui untuk sampai ke syurga idaman.Sebaliknya, siapa yang enggan melalui jalan ALLAH ini, lalu memilih jalan hidup yang bebas daripada aturan halal-haram, maka hari itu sirat yang akan dilaluinya menjadi sangat sempit dan sukar dilalui. Golongan ini akan tergelincir dari titian lalu jatuh melayang-layang ke dalam neraka jahannam selama-lamanya.

Rasulullah s.a.w. pernah menyebut beberapa amalan yang dapat menjamin keselamatan seseorang melintas di atas sirat. Antaranya adalah :

~Banyakkan bersedekah
~Melazimkan diri hadir ke masjid

Beberapa amalan buruk dapat merencatkan kelancaran perjalanan seseorang di atas titian sirat:

1. Membuat tuduhan dusta kepada seorang Mukmin.
Abu Daud meriwayatkan daripada Muaz bin Anas al-Juhani, sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :
“Sesiapa yang menjaga seorang Mukmin daripada gangguan munafik, maka ALLAH akan mengutus seorang malaikat untuk menjaga tubuhnya daripada api neraka jahannam, dan sesiapa yang membuat tuduhan (dusta) kepada seorang Mukmin untuk memburukkan namanya, maka ALLAH akan menghentikan langkahnya di atas sirat hingga ia bersedia melepaskan tuduhan tersebut.”

*Termasuk membuat tuduhan dusta ialah menyokong tuduhan tersebut dan menyebarkannya dalam kalangan masyarakat untuk merosakkan nama baik atau reputasi orang yang dituduh. Justeru, berhati-hatilah dalam menapis tiap berita dan cerita yang kita terima. Lebih-lebih lagi bila berkaitan dengan dosa seperti zina dan liwat. Kita memohon agar ALLAH membersihkan umat kita daripada sikap-sikap yang tidak sihat ini.

Sumber
Read more ...
ads